Voor 23:00 besteld, morgen in huis*Gratis verzendingbij bestellingen vanaf €40,-Premium kwaliteit Belgische chocolade
post-thumbnail

Van Delft maakt duurste pepernoot

Lokaal geproduceerd met ingrediënten van internationale allure. Dat zijn de exclusieve Van Delft pepernoten, ter gelegenheid van de 140ste verjaardag van het Harderwijkse bedrijf. De limited edition van de gouden en donkere variant is zowel kostbaar als exclusief. De 400 handgemaakte pepernoten kosten per doosje (tien stuks) 100 euro.

Het recept is een coproductie van Van Delft en Rik Jansma, chefkok van het Harderwijkse sterrenrestaurant Basiliek. ,,Als marktleider in pepernoten wilden we onze naam eer aan doen met een bijzondere pepernoot. In ons jubileumjaar gaan we ook voor de duurste pepernoot. We werken met de beste en meest zeldzame ingrediënten, uit bijna elk werelddeel iets, gemaakt door één van de betere Michelin sterren chefkoks van Nederland. Kortom van alles het beste”, aldus Oscar de Lange, directeur bij Van Delft.

Koning onder de kruiden
Jansma had een flinke uitdaging om niet alleen de beste ingrediënten te zoeken, maar ze ook op tijd in huis te hebben. ,,Zo is de witte truffel uit Umbrië (Italië) alleen in november en december verkrijgbaar. De Dekopon citrus is een zoete mandarijn uit Japan, de rode saffraan komt uit het Midden-Oosten en is de koning onder de kruiden: met de hand geplukte stampertjes van de krokusbloem. Ook de vanille van Madagascar is een kostbare specerij.”
De exclusieve pepernoot is verpakt in flinterdun eetbaar bladgoud.

De donkere variant bevat Kopi Loewak (de civetkat koffieboon) van Bali, die met haar intensieve smaak bekend staat als de duurste koffie ter wereld. Ook de handgemaakte pure kruidnagel van Sri Lanka, zwarte truffel uit Umbrië en het biologisch ananas ingevlogen uit Ivoorkust maken de pepernoot tot een smaaksensatie. ,,Voor een optimale smaakbeleving van deze verse ingrediënten kun je ze het best gelijk opeten’’, lacht Jansma.

Het eindresultaat noemt De Lange ‘supergaaf’. ,,Deze handgemaakte pepernoot met een totaal andere smaakbeleving geeft ons weer nieuwe inspiratie om hem volgend jaar door te ontwikkelen en toegankelijk te maken voor een groter publiek.”

De pepernoten zijn verkrijgbaar in luxe geschenkverpakkingen. Van elke smaak zijn er twintig potjes met daarin tien stuks beschikbaar. De Lange ziet ze als collectors item. Een aantal bekende Nederlanders is er al op ingehaakt. ,,We hebben al tien doosjes voorverkocht en gaan ze bij de BN’ers persoonlijk brengen.”